10 "Mindwalk-vragen" die jou op weg helpen

18-03-2020

Ga jij deze uitdaging aan? 10 keer wandelen; 10 vragen. We beginnen makkelijk en gaan dieper onder de oppervlakte naarmate je meer wandelt. Alles wat je nodig hebt is; een paar goede wandelschoenen, een flesje water, een notitieboekje en pen en eventueel een regenjas.

1. Wat hoor ik?

Dit is een makkelijke. Luister aandachtig tijdens het wandelen. Probeer geen oordeel te hangen aan wat je hoort. Niets is goed of slecht. Het is er gewoon. 

2. Wat voel ik fysiek?

Let op de beweging van je lichaam tijdens het wandelen. Voel je ergens spanning of pijn? Voel de strekking en de compressie. Welke spieren zijn het hardst aan het werk?  Is je gezicht ontspannen? Zijn je schouders niet opgetrokken? Heb je het misschien te koud of te warm? ...

3. Wat zie ik?

Geef je ogen de kost. Zeker in de natuur kan kijken al rustgevend zijn op zich. Zelfs gewoon de kleur groen heeft een ontspannende werkeing voor ons zenuwstelsel.  Hier zijn twee leuke oefeningen die je kan doen als je wat meer tijd hebt.

Maak een schilderij

Maak met stokken een vierkant of driehoek op de grond. En kijk naar jouw gemaakte schilderij. In dit stilleven, valt vast wel iets te ontdekken. Let op de details, de kleuren en de texturen. Zoek voor jezelf het mooiste element uit jouw vakje.

Inzoomen

Is er een uitkijkpunt in de buurt? Fijn! hier kan je ook weer je ogen de kost geven. Laat het landschap op je inwerken en zoek dan een interessant punt om op in te zoomen. 

4. Hoe is mijn ademhaling?

Deze vraag gaat al richting meditatie. Je gaat tijdens het wandelen gewoon op je ademhaling letten. Je hoeft niet iets te veranderen, wordt je er gewoon van bewust. 

Misschien kan je je adem tellen. Hoeveel tellen in en hoeveel tellen uit? Probeer langer uit te ademen dan in de ademen, dat ontspant. 

Als je gedachten afdwalen, breng je aandacht dan terug naar je ademhaling. Telkens opnieuw. Voel je niet schuldig. Het is heel normaal dat je aan iets anders begint te denken.

Deze eerste 4 vragen zijn de basic vragen, doe deze als voorbereiding op de volgende vragen. Voor de volgende vragen kan je even op een bankje gaan zitten en schrijf je gedachten op. Of doe ze gewoon al wandelend, wat je wil. Persoonlijk vind ik het wel interessant om het op te schrijven en te zien wat er uit komt als je je even hebt stil gemaakt vanbinnen door de meditatieve wandeltechnieken van hierboven.

5. Ik ben dankbaar voor...

Een eenvoudige vraag, die we in ons leven te weinig beantwoorden en daarom moeilijker is dan je zou denken. Probeer minstens drie dingen op te schrijven, en dan nog drie, daarna gaat het makkelijker tot je je niets meer kan bedenken. Soms ben je verbaast over wat je opschrijft. 

Deze oefening zorgt voor de aanmaak van endorfines, waardoor je je ook gelukkig voelt. Je bloeddruk, zakt en je stress verdwijnt. Het proberen waard.

6. Dit vind ik leuk aan mijn job/relatie/huis...

Als er een domein is in jouw leven dat je zou willen veranderen, bedenk dan eerst welke elementen je wel leuk vind en zou kunnen behouden. Misschien lukt het zo om een oplossing te bedenken. Als je weet wat je wil houden, dan weet je ook wat je juist wil veranderen. Misschien heb je geen grote en uitdagende veranderingen nodig.

7. Deze dingen wil ik vaker doen...

Waar krijg jij energie van? Bedenk een mogelijkheid om deze dingen vaker in je leven te plannen.

8. Deze dingen wil ik minder doen...

Welke dingen vragen zo veel energie van jou of vind je ronduit vervelend? Toegegeven, sommige dingen daar kun je niet omheen. Bedenk opties om die dingen minder vaak te kunnen doen, uit te besteden, hulp te vragen, of te vervangen door aangenamere opties.

9. Wat wil ik loslaten?

Wat houdt jou tegen? Waar loop je tegenaan? Wat dient jou niet meer? Het kan al zoiets simpel zijn als je kast opruimen waardoor je 's ochtends minder tijd verliest. 

Ik weet dat dit een beladen onderwerp is. Loslaten is niet makkelijk. Misschien kan je vertrekken vanuit vraag 8.

Bedenkt kleine stapjes om de lastige dingen los te laten. Een gewoonte veranderen, een verlies verwerken, ...

Weet dat meditatie, lichaamswerk en therapie kunnen helpen.

10. Dit wil ik graag veranderen deze dag/week/maand/jaar...

Vanuit vorige vragen kan je je nu wel bedenken wat je wil veranderen. Dit kan iets groot zijn, of juist iets klein. Wat het ook is, begin met een eerste stap. Maak een plan als het nodig is. Je hoeft het niet alleen te doen.

Een life coach kan je hier bijvoorbeeld goed bij helpen. Of misschien kan ik je helpen. Bekijk het wandelcoachingstraject door op de link hieronder te klikken..