De stille kracht van Shinrin yoku

03-12-2018

De japanse kunst van het bosbaden

De kunst van het bosbaden vindt zijn oorsprong in Japan. Shinrin yoku is niet meer of minder dan een onderdompeling in de natuur. Meer dan 60% van Japan is bedekt met bos, heel vaak nog oerbos, weinig aangetast door de mens. Dit is deels te verklaren door de eerbied die Japanners hebben voor de natuur vanuit Shintoïsme waarbij de natuurgeesten vereerd worden.

Shinrin yoku is geen religie, het is een therapie. Een therapie met bewezen voordelen voor gezondheid en welzijn. Er zijn talloze onderzoeken gedaan die dit bevestigen.

Ons lichaam is niet ontworpen voor onze moderne levensstijl. Elke dag opnieuw krijgen we te veel prikkels binnen. Zelfs al zijn we bewust bezig met vertragen; onze stedelijke leefomgeving zorgt al voor een te hoog prikkelniveau. De wetenschap heeft hier zelfs een naam voor; technostress. Deze prikkels zijn visueel , auditief en sensitief. Het is bewezen dat lawaai bijvoorbeeld , jouw stressniveau ongemerkt doet stijgen.

Door terug te keren naar onze "natuurlijke omgeving", kunnen we ontladen en verlagen we ons stressniveau. De mens is immers gemaakt voor een leven in de natuur, zoals bij het ontstaan door de evolutie. De natuurlijke evolutie kan onze technologische evolutie niet bijbenen.

Wat shinrin yoku voor jou kan beteken

Shinrin yoku en welzijn

Bosbaden zorgt voor een gevoel van welzijn en rust. Het geeft frisse energie, brengt je emoties in balans, en vermindert angstgevoelens. Het is een prima middel tegen depressie, stress en hyperventilatie. Bosbaden is ook goed voor je immuunsysteem, niet alleen helpt het de luchtwegen vrijmaken bij een fikse verkoudheid, het verjaagt het suffe gevoel in je hoofd én werkt preventief omdat het je immuunsysteem versterkt.

Gezond door te wandelen

De gezondheidseffecten zijn groter bij een wandeling, dan bij een rustpauze op een bakje in het park, deels omdat je door te wandelen ook werkt aan een fit lichaam en je uithoudingsvermogen. Je gaat beter ademen en je hartslag gaat omhoog.

Wist je dat 1 keer per vijf dagen een uurtje wandelen jouw bloeddruk verlaagt (bij normaal verhoogde bloeddruk). Interessant om weten; wie lijdt aan een lage bloeddruk, verhoogt zijn  bloeddruk door bosbaden tot een normaal peil! 

Wandelen verlaagt jouw stressniveau

Natuurlijk zal er even tussenuit zijn, jouw zorgen eventjes wegnemen, maar het effect is langduriger dan dat. Door te wandelen in de natuur, verlaagt jouw cortisol en adrenaline niveau in het bloed. Cortisol en adrenaline worden aangemaakt in stresssituaties en hebben een feedbackloop naar jouw lichaam toe. Hoe meer cortisol , hoe meer stress je ervaart.  

Ons zenuwstelsel bestaat uit een activerend deel ( sympatisch stelsel), of "gaspedaal") en een vertragend deel (parasympathisch stelsel, of "rempedaal"). Bosbaden deactiveert het gaspedaal en activeert het rempedaal, waardoor onze stressrespons afneemt. 

Net als bij meditatie daalt de hersenactiviteit bij het wandelen in de natuur. Daardoor kunnen we makkelijker ontspannen. Jouw gedachten veroorzaken immers onbewust een lichamelijke reactie. 

Jouw hersenen maken endorfines en GABA aan, twee neurotransmitters die zorgen voor een beter humeur en ontspanning. Endorfine werkt trouwens ook pijnstillend.

Wie wandelt, herademt

Zoals bij alle lichaamsbeweging, zet wandelen je aan tot een diepere ademhaling. Een diepere ademhaling zorgt voor meer zuurstof. Deze zuurstof wordt getransporteerd naar al jouw weefsels. Je hersenen krijgen een boost en jouw metabolisme vaart er wel bij.

Door de ritmische beweging ga je regelmatig, langzamer en vanuit je buik ademen. Vooral voor mensen die latent en onbewust hyperventileren is dit een weldaad. 

Je krijgt minder last van acute hyperventilatie en doordat je langzamer ademt, zakt je stressniveau door het terugkoppelingsmechanisme dat hierboven beschreven staat.

Mindful wandelen

Mindful wandelen komt, zoals doet vermoeden uit de mindfulness, de stroming afgeleid uit het ZEN-boeddhisme, dat we alweer terug kunnen herleiden naar een Japanse oorsprong. 

Mindfulness neemt jou mee naar het NU. Er zit veel kracht in het NU. Een volledige uitleg van wat mindfulness is, zou ons hier te ver brengen. Maar wat mindful wandelen is, kan je ervaren in het Mind walk traject.

Mindful wandelen is wandelen met aandacht. Deze aandacht kan je brengen naar je ademhaling, de geluiden om je heen, de sensaties in je lichaam, de aanraking van de wind, de zon op je gezicht, enzovoort. Jouw zintuigen zijn als het ware de poort naar het NU. In het NU heb je geen zorgen, gisteren is voorbij en morgen is er nog niet. NU is altijd het moment. Alles is NU. En daar op dat moment in de natuur, is alles vredig.

Mindful wandelen is makkelijker dan mediteren, Je gedachten zullen minder afdwalen, je kan je beter concentreren op iets dat in beweging is, dan op iets dat stilstaat of stilzit. Je wordt niet stijf of pijnlijk van het zitten en je zintuigen nemen het denken over. 

Dit is ook shinrin yoku

Niet alleen wandelen in de natuur is heilzaam. Je kan ook yoga doen, naar de wolken kijken, tekenen, mediteren, in je hangmat liggen, naar de rimpelingen in het water kijken, de herfstkleuren bewonderen, gaan picknicken, vuurvliegjes vangen, insecten zoeken, op zoek gaan naar bloemen, naar de bloesems kijken, kastanjes rapen, sterren kijken,...

Heb je zin om het zelf te ervaren? Wil je graag meer weten? Neem dan contact met me op.

0473/720078

puurnatuur.yoga@gmail.com