Zelfzorg: Zelfs de wetenschap zegt dat het goed voor je is

09-05-2020

Jezelf pamperen

Jezelf in de watten leggen zorgt voor een stijging van het hormoon oxytocine, het knuffelhormoon.

Oxytocine zorgt bij vrouwen voor een daling van stress. Daarom is jezelf verzorgen ontspannend voor lichaam en geest. Ook als een vrouw voor anderen zorgt stijgt haar oxytocine niveau. Dus zorgen voor kinderen en dieren is ook voor jezelf zorgen! Let wel op dat je het evenwicht houdt en ook aan jezelf blijft denken. Teveel voor een ander put je uit. Wist je dat een knuffel in een stress situatie voor vrouwen heilzaam is? Het werkt beter dan een gesprek over het probleem en een mogelijke oplossing.

Ga de natuur in

Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen dat een wandeling van een kwartiertje in de natuur de bloeddruk verlaagt en het cortisolniveau verlaagt. Cortisol wordt aangemaakt door onze bijnieren in stresssituaties en zorgt ervoor dat we beter presteren en beter met stresssituaties om kunnen. Als we echter onder langdurige of veelvuldige stress staan, blijft ons cortisolniveau hoog wat nefaste gevolgen heeft voor onze gezondheid. Een langdurige aanmaak van cortisol zorgt ervoor dat de aanmaak van gunstige hormonen daalt. In dit blogartikel lees je meer over het heilzame effect van bosbaden. In de natuur word je ook vaak getrakteerd op een portie stilte en ben je even weg uit je dagelijkse sleur. Altijd mooi meegenomen in onze overvolle wereld. Even helemaal niets moeten. Zalig, toch? Helemaal zelf-zorg dus.

Ademen en mediteren

De effecten van meditatie en bewust ademen op de gezondheid zijn meetbaar. Als je dit consequent doet, is er al effect na 8 weken. Vandaar dat MBSR (mindfulness based stress reduction) trainingen ook 8 weken duren.

Trager en bewuster ademen zorgt voor een daling van het adrenalineniveau. Adrenaline is dat andere stresshormoon dat ons in acute gevaarlijke situaties waarschuwt. Dit gebeurt nog voor we het door hebben in een kwestie van milliseconden. Dit is een mechanisme dat wij als prehistorische mens nodig hadden om te overleven. Echter reageren we hetzelfde op een naderende deadline als op een sabeltandtijger... Adrenaline kan lang in ons lijf blijven zitten omdat we nu niet hard weglopen van die deadline in tegenstelling tot de situatie van de ontmoeting met de tijger. Het is net die fysieke activiteit die de adrenaline "opgebruikt". Daarom wordt er ook wel eens gesproken over jezelf afreageren door te sporten. Ademhalingsoefeningen en meditatie helpen ons lichaam om de aanmaak van adrenaline te staken waardoor het langzaam terug kan dalen. We gaan als het ware op de rem staan en daardoor maken we ook serotonine aan. Serotonine zorgt voor een goed humeur en voor een betere aanmaak van melatonine, het slaaphormoon.

Bewegen

Wandelen, yoga, Qi gong en andere lichaamsbeweging stimuleren ook de aanmaak van serotonine. Bewegen zorgt voor extra zuurstof en brengt je bewust in je lijf, uit je hoofd zodat je je gedachten en zorgen kan loslaten.

Schrijven

Sommige mensen schrijven dagelijks in een dagboek. Helpt dit echt? Ja het helpt! Ik zou een heel blogartikel of zelfs een boek kunnen schrijven over schrijven, maar nu enkel kort een toelichting. Het helpt je om dingen van je af te zetten, dingen te relativeren en los te laten. En dat zorgt al snel voor een verlaging van je stressniveau. Wat je eigenlijk doet is je brein even de kans geven het bedenken van oplossingen over te laten aan je onderbewustzijn en zo wat meer rust te creëren zodat er ruimte is voor positieve gedachten. Vooral voor het slapen gaan, werkt dit goed. 's Nachts is je onderbewustzijn zeer actief en zo word je wel eens wakker met een ingeving of de oplossing voor je probleem of zorgen. Niet voor niets kan je er "een nachtje over slapen."

Creatief bezig zijn

Creatieve activiteiten en andere activiteiten die je leuk vindt, zorgen voor de aanmaak van dopamine. Dopamine of ook wel het beloningshormoon, zorgt voor een gelukkig en voldaan gevoel. Helaas word dopamine ook vrijgegeven bij het ingaan op impulsen en gebruiken van verslavende middelen of het doen van bepaalde activiteiten zoals je gsm checken. Daarom is het belangrijk je dopamine te verhogen met dingen die goed voor je zijn, zoals luisteren naar je lievelingsmuziek, mooie prenten inkleuren,, tuinieren of wat je maar leuk vindt. Een hobby is niet zomaar een tijdverdrijf. En als je geen hobby hebt, is er nog altijd chocolade ! ;)